Conergy to invest €250M in PV module plant!

What a surprise! Conergy recently announced the investment of €250M into a PV module manufacturing plant! Conergy, in the past focused on system integration, installation and distribution, now joins the ranks of the cell and module manufacturers.

Laut Unternehmensangaben vom Sonntag entsteht damit die weltweit erste vollintegrierte Massenproduktion, die vom Wafer über die Zelle bis zum Modul reicht. Mittelfristig werde Conergy mehr als 1.000 Arbeitsplätze schaffen.Mit dem Vorhaben sichere sich Conergy die Kosten- und die Qualitätsführerschaft auf dem Weltmarkt und schafft die Basis für weiteres dynamisches Wachstum im Kerngeschäft. Das Projekt werde mit einem syndizierten Kredit finanziert. Mittel für die weitere Expansion des Unternehmens würden nicht in Anspruch genommen.Die ersten Module mit einer Gesamtleistung von mehr als 50 MW sollen in Frankfurt in der zweiten Jahreshälfte 2007 vom Band laufen. 2008 werde die Produktionskapazität von 300 MW bei Wafern, 275 MW bei Zellen und 250 MW bei Solarmodulen erreicht. Ziel bei monokristallinen Modulen sei ein Wirkungsgrad von über 17%. (Source: Dow Jones)

Takeaway: This is a bold move by a player, who traditionally was focused on the downstream parts of the PV value chain. Moving now upstream means increased competition with established cell manufacturers such as Q-Cells or emerging thin-film cell / module start-ups such as Miasole. The strategy follows existing examples such as Solarworld, who cover the whole value chain from the raw material, to cell and module manufacturing to integration into the final PV system. Consolidation will clearly affect the PV value chain as well, but it remains to be seen how quickly companies such as Conergy are able to become technology and cost leaders in all (most competitive) parts of the value chain.

Recommendation: The continuous growth and demand in the PV market is spurring innovation and investments in this emerging, promising industry. There are lots of opportunities out there to succeed as a swift, innovative start-up with novel technology, as all established players have to remain on their toes in terms of competitive advantage and cost leadership.

Advertisements
Explore posts in the same categories: Cleantech

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: